måndag 26 augusti 2013

Avlastningen

Drömmen e väl att kunna lasta av sig sina känslor och tankar, oavsett hur jobbiga dom e. Att ha nån att blotta sitt inre mörker för utan att skämmas sönder och behöva ta tillbaka allt man tidigare sagt eller behöva säga förlåt för att man e rädd för vad  den andra tycker och tänker. Mörker är tyngre än ljus och släpper man aldrig ut något mörker så blir det svårt att röra sig efter ett tag på grund av tyngden man har inne i sig. Ibland e jag rädd för att jag e så tung att marken under mina fötter ska spricka och jag faller genom jorden ut i universum in i det riktiga  mörkret som varken e tungt eller lätt, bara oändligt.

Skammen e för jävlig. Den styr mitt liv. Jag e fånge i ett fängelse av skam. Det enda som kan rädda mig nu är en person som inte är jag, kanske en ängel, vem vet.

Så mycket jag skrivit som jag sedan tagit bort, på bloggen, på facebook, i sms. Så går det när man låter skammen bestämma över en. Alkoholen e det enda som har haft en chans mot skammen än så länge, men skammen vinner ju alltid för direkt efter att alkoholen lämnat kroppen kommer skammen fram som en bulldozer och river alkoholens nybyggnationer.

Jag e rädd för att falla och skammen e ett sätt att lindra fallet. Jävla skam.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sebastian min fina fina vän!

Jag blir så ledsen av att höra att du inte känner dig bra just nu!Sablans skit.
Jag vill säga så många saker till dig att du är fantastisk och bra men jag tror att du redan vet detta innerst inne i din fina Sebastian själ men jag ska försöka säga några saker.

Jag vill ge dig många tips och goda tankar!Jag är en tjej som gått igenom så jävla mycket i mina dagar som människa.

Jag har gått igenom mycket mycket skit besvikelse och sjukdom. Jag vet hur det känns min vän när man promenerar och allt känns så frutansvärt jävla grått där inne och ute i världen och man undrar vafan har jag gjort för jävla fel som gjort att jag tvingas gå här med detta jävla gråa dunkel.

När det känns som allt man gör inte räckt till eller man inte räcker till för andra personer, att man inte passar in eller att man inte är omtyckt.
Allt jag vet är att man som människa och person är så jävla stark!Så jävla jävla mycket starkare än vad man tror. Det är något man märker när man går igenom livets trassliga vägar. Den enda som kan hitta vägen ut är du själv, man måste leta reda på den där nedrans nyckeln man tappat bort som öppnar porten ut från trassliga vägen.

Vet ifan vad dessa poetiska kom ifrån haha hoppas att du förstår vad jag menar. Jag menar att du Sebastian och jag och alla andra människor är fantastiska varelser som har möjligheten till det mesta! Kanske borde du prata med vuxenpsyk jag är no stranger för psykologer och vet att det kan ge mycket!Det är inte pinsamt eller märkligt att gå till psykologer det är en as bra grej som jag rekommenderar varmt. Sen vill jag råda dig min vän till att försöka ändra dina tankemönster


En tanke är en tanke den behöver inte vara sanningen (oftast inte). Det är fan det svåraste man kan lära sig men det viktigaste! Det är något jag själv fått lära mig att alla tankar jag haft på mina trassliga vägar jag gått igenom sällan varit sanna dessa om att jag inte skulle duga till eller att jag inte är bra nog.

Jag råder dig att titta närmare på dina onda tankar (för man har många jävla tankar haha) och skriva ned dom på en lapp under en dag och titta närmare på dom senare på kvällen och hitta bevis och motbevis vad gör den här tanken sann, jag lovar att dom flesta dumma tankar man har där inne är jävligt osanna och det är viktigt att komma ihåg det när dom kommer där och gör så man går in på den trassliga stigen man inte gillar. Jag jobbar varje dag med mina inre spöken (för det är det dom är) varje dag och det gör så många andra, you are not alone in this lovar lovar!

Det är skit viktigt att göra saker!Att se det bra i sig själv!Alltså jag vet hur jävla svårt det är ibland när dessa jävla inre spöken berättar för en att man inte är bra. Men fyfan för dom blää!Därför är det viktigt att bygga upp en rustning när dom kommer och tänka oj där var en dum tanke, haha fan vad den inte är sann fuck you tanke och försöka släppa den!

Att tvinga sig själv att ringa sina kompisar och säga hej vill du göra något!För det vill vi! Eller att fan vet jag haha gå upp och raka sig på morgonen och äta en banan, att se den där filmen, gå den där promenaden, rita den där teckningen, le åt en tant.

Det är viktigt att tanka bra tankar och göra fina saker för sig själv!Sen tycker jag du ska bejaka att du har en bra hälsa,ser bra ut och har en jävla bra personlighet och stor talang!

Alla dessa egenskaper växer inte på träd! Du behöver verkligen inte publicera denna kommentar om du inte vill jag skrev det bara för dig, för att du ska se den och jag hoppas innerligt att jag lyckats ge dig lite goda fina tankar och hoppas att du kanske söker lite psykolog hjälp för det är du tamefan värd Sebastian

Mängder med stora kramar och goda tankar

Från din vän Jessica

Sebastian Larsson sa...

Hej, jag e så himla glad av att ha en sån underbar vän som bryr så mycket om mitt välbefinnande. Men det e nog så att du i din kommentar utgår för mycket från det jag skrivit/skapat istället för utifrån den jag e. Så du kan vara lugn för idéerna jag får får jag från den bråkdelen av mörker jag har inom mig och som jag förövrigt tror att alla har inom sig. Men som de flesta försöker förtränga eller bara inte tänka på. Men eftersom jag alltid har varit fascinerad av de sorters mörka nästan förbjudna känslor som finns i den konst, litteratur, film och musik jag gillar så har jag valt att dyka ner i den istället, för att försöka få fram de känslor jag är fascinerad av. När jag väl har fått fram detta så känner jag mig som den lyckligaste människan i hela världen. Så är det även med denna text du kommenterade på, när jag hade skrivit den kände jag mig faktiskt stolt, trots att den e så mörk. Min terapi är att skapa, det e väl därför jag e så lycklig när jag gör det, jag är fri i skapandet, inget är förbjudet här. Därför skulle jag nog aldrig gå till en psykolog, för jag e rädd att skapandet då kommer kontrolleras för mycket, för skapandet kommer ju ur känslor och de känslor jag känner nu känns så jävla rätt. Så du kan va lugn, jag är faktiskt rätt så lycklig men att jag gillar att spela den plågade konstnären, det är en av de många karaktärer som tillsammans blir sebastian.
Lite konstig kommentar med lite grammatiska fel, ursäkta för detta.

/ Sebastian, för alltid din vän

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.